مصاحبه با علیدوست فلاحتی
کهن سال ترین نوازنده موسیقی نواحی ایران
موسیقی ما- 70 سالِ پیش دورهگردی به ایلام رفت و دوزله نواخت و «علیدوست فلاحتی» صدای سازش را شنید و عاشقِ این ساز شد، آنقدری که به شکلِ خودآموخته این ساز را فراگرفت و حالا کسی نیست که در ایلام صدای سازِ او را نشنیده باشد یا او را نشناسد.
او را حالا کهنسالترین نوازندهی موسیقی نواحی ایران میدانند؛ اما سرنوشت با او مهربانتر از دیگر هنرمندانِ موسیقیِ بومی ایران نبوده است؛ آنقدری که ناگزیر شد مدتی سازهایش را دستفروشی کند، بماند که دیگری، سازهای او را به قیمت ده تا پانزده هزار تومان میخرید و چند برابرِ قیمت میفروخت. «علیدوست فلاحتی» قبلترها، شکارچیِ بود که هیچ کوه و دشتی در ایلام نبود که صدای تفنگِ او را نشنیده باشد، اما بعدتر کارمند محیطِ زیست شد، تفنگش را شکست. لولهی آن را سوراخ کرد و قمیشی برای آن ساخت و حالا دیگر، تفنگش هم ساز شده است.
این هنرمند در جشنوارههای بسیاری از جمله دومین جشنواره موسیقی غرب کشور، جشنواره موسیقی کردی، جشنواره فرهنگی-هنری جامعه کار و تلاش کشور، جشنواره ملی «سُرناوا»، جشنواره موسیقی نواحی آینه دار و... برگزیده و تحسین شده، اما حالا تمامِ آن لوحها را در یک گونی کرده و در اتاقِ یک مسکن مهر کوچک نگهداری می کند. این گفتوگو را «رضا مهدوی» - چهرهی شناختهشدهی موسیقی- با او انجام داد.
او را حالا کهنسالترین نوازندهی موسیقی نواحی ایران میدانند؛ اما سرنوشت با او مهربانتر از دیگر هنرمندانِ موسیقیِ بومی ایران نبوده است؛ آنقدری که ناگزیر شد مدتی سازهایش را دستفروشی کند، بماند که دیگری، سازهای او را به قیمت ده تا پانزده هزار تومان میخرید و چند برابرِ قیمت میفروخت. «علیدوست فلاحتی» قبلترها، شکارچیِ بود که هیچ کوه و دشتی در ایلام نبود که صدای تفنگِ او را نشنیده باشد، اما بعدتر کارمند محیطِ زیست شد، تفنگش را شکست. لولهی آن را سوراخ کرد و قمیشی برای آن ساخت و حالا دیگر، تفنگش هم ساز شده است.
این هنرمند در جشنوارههای بسیاری از جمله دومین جشنواره موسیقی غرب کشور، جشنواره موسیقی کردی، جشنواره فرهنگی-هنری جامعه کار و تلاش کشور، جشنواره ملی «سُرناوا»، جشنواره موسیقی نواحی آینه دار و... برگزیده و تحسین شده، اما حالا تمامِ آن لوحها را در یک گونی کرده و در اتاقِ یک مسکن مهر کوچک نگهداری می کند. این گفتوگو را «رضا مهدوی» - چهرهی شناختهشدهی موسیقی- با او انجام داد.
-
آرین قیطاسی , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
سایت موسیقی ما , آوش مدیا
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
عالیم قاسم اف , سایت موسیقی ما
-
پدرام امینی ابیانه , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , ابوالفضل صادقی نژاد , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , سامان احتشامی , سایت موسیقی ما
-
فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
حیدو هدایتی , سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , سایت موسیقی ما
-
شهرام ناظری , سایت موسیقی ما
-
پژمان طاهری , سایت موسیقی ما
-
همایون شجریان , فردین خلعتبری , سایت موسیقی ما
-
مجید رضوی , سایت موسیقی ما
-
رضا موسوی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , پویا نیکپور , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , علیرضا پور استاد
-
سایت موسیقی ما , مهدی بوستانی
-
گروه چارتار , سایت موسیقی ما
-
سالار عقیلی , سایت موسیقی ما
-
سازنگار , آزاده امیری , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , فردین خلعتبری , علی اکبر قربانی , مانی جعفرزاده
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
فرهاد فخرالدینی , علی اکبر قربانی , سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , ماکان بند
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما
-
علیرضا میرآقا , سایت موسیقی ما , سازنگار
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , سهراب پورناظری , علی قمصری
-
سایت موسیقی ما , اکسیر نوین , محمدرضا خانزاده
-
سایت موسیقی ما , محمد بحرانی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , منوچهر صهبایی
-
سایت موسیقی ما
-
سایت موسیقی ما , آیدین الفت
دیدگاهها
ممنون از انتخابتون
فقط چند نکته به ذهنم رسید فکر کردم شاید مفید باشه. اول اینکه کاش زحمت بکشید و تشریف ببرید به محل زندگی این اساتید و زحمت سفر رو به این دردانه های شکننده ندید. دوم آنکه گاهی در طی مصاحبه با استاد از ضمیر مفرد استفاده شده که به نظرم شایسته نیست و نباید تا عزیزی لهجه محلی داشت به خودمون اجازه بدیم متفاوت با باقی اساتید باهاشون صحبت کنیم.
بازم سپاس از تهیه این ویدیو
افزودن یک دیدگاه جدید